سلام
بنا به درخواست دوستان مبنی بر توضیح شفقت دو پست از گروهم در تلگرام را در این فضا قرار می دهم
زندگی همه ماها بخاطر انسان بودن وداشتن مغز جدید(تحلیلگر)وهمچنین خاصیت دنیای مادی پر از درد وشکاف (میان انچه میخواستم در زندگی وانچه است )میباشد مثلا شوهر من در ارتباطاتش انچه میخواستم نیست ویا فرزند من انچه میخواهم نیست ویا همکار من انچه باید باشد نیست ویا مادر ویاپدر من انطور که باید باشند نیست ویارشته تحصیلی ام انچه میخواستم نشد ویا موقعیت اجتماعی که برای من است شایسته من نیست ویااینکه نمیتوانم با دیگران سبک ارتباطی جراتمند داشته باشم ویادوستم به من محل نمیگذارد ویامشکلاتی همچون خشم اضطراب ویا...واین درد نشانه ای از ضعف ویا نقض یا عدم سلامتی روانی نیست بلکه هرکسی که انسان باشد با این دست اندازها مواجه می شود.
ویکی از مولفه های شفقت پذیرش وتصدیق این درد ها وپاسخ مهربانانه به انها دادن وهمانطور که کلاس رضایت واکت مطرح شد ،وقتی ما به مقام پذیرش خواهیم رسید که این دردها را در زمان حال بتوانیم با گشودگی مشاهده و تجربه کنیم .وهمانند اسمان بتوانم به دیدن اب وهوا (یعنی دردها)بپردازم.
ولی اگر این دردها که لازمه زندگی مادی است را نپذیریم (حال چه بواسطه فرار وچه بواسطه سرکوب ویا اجتناب ویا پرت کردن حواس ویا...)انجا میشود که این دردها باعث رنجش مان میشود وبین ما و کیفیت زندگی موثر فاصله می اندازد.واینجا است که نقش من از اسمان به اب وهوا تبدیل میشود .وکیفیت زندگی من تابع این دردها میشود
برخی دردها جز لاینفک زندگی ما ادمها است واما انچه دردها راسخت تر می کند عدم پذیرش انها است. وعلت نپذیرفتن نیز بخاطر خاصیت مغزجدید است که برای حل مسایل راه نشان می دهد و این مغز میگوید حل مسله درد، اجتناب از ان است که دراینجا همانند دست پا زدن در پاتلاق است هرچه قدر بیشتر دستوپا میزنیم بیشتر در ان فرومی رویم. راه نجات این است که دست از این کار بردارد، البته این مخالف ذهنی است که دنبال ارامش است.
درباره احساسات دردناک هم اصل مشابهی برقرار است: هرچه قدر بیشتر با آنها مبارزه کنیم، بیشتر بر ما مسلط میشوند. تصور کنید که در پشت ذهنمان یک کلید مبارزه وجود دارد. وقتی این کلید در حالت روشن است معنیاش این است که ما میخواهیم تا با هر درد جسمانی و هیجانی که به سراغمان میآید مبارزه کنیم، هرچه قدر هم که اذیت بشویم تمام تلاشمان را میکنیم تا از دست آنها خلاص بشویم یا از آنها اجتناب کنیم.
ببینید شما هیجانی را تصور کنید که خودش را در اضطراب نشان میدهد وقتی کلید مبارزه روشن باشد آنوقت این هیجان کاملاً غیر پذیرفتنی است؛ یعنی ما میتوانیم از اضطراب خودمان عصبانی میشویم:
وپرسش هایی از جمله مشاوره - مهرابی... ما را در سایت مشاوره - مهرابی دنبال میکنید برچسب: نویسنده: بازدید: 12